Karpal tunnel syndrom

På innsiden av håndleddet går det muskler, sener, blodårer og nerver som styrer bevegelse og følesansen (smerte, varme/kulde, leddsans og vibrasjon) ned til fingrene. Disse er godt beskyttet av en sene i håndleddet som danner det som kan beskrives som en tunnel som holder alle disse strukturene på plass. Denne tunellen kalles “karpal tunellen”. Smerten man ofte opplever ved for trang tunnel er grunnet press på nerven “medianus” som går gjennom denne tunnelen. Dette fører ofte til nummenhet og prikking ned til tommel, pekefinger og langfinger. på håndflatesiden av hånden. Det kan også gi smerter lokalt over håndleddet og noen ganger smerter, nummenhet og prikking lengre opp i underarmen. Når smertene forplanter seg oppover underarmen kan man kalle dette for «double crush syndrome». Irritasjon av nerven i karpal tunellen kan videre irritere nerven oppover mot albue, skulder og nakke, derav «double crush syndrome» og det er derfor viktig å se på det helhetlige for å oppnå best mulig effekt av behandlingen.

Karpal tunnel syndrom

Forekomsten av karpal tunnel syndrom

Karpal tunnel syndrom forekommer relativt sjeldent og affekterer middelaldrende samt at det er langt hyppigere hos kvinner enn menn. Enkelte yrkesgrupper er også mer utsatt. Som frisører, servitører, skribenter og bygningsarbeidere. I tillegg kan gravide oppleve smerter som kan minne om karpal tunnel syndrom. Dette trolig grunnet økt væskeansamling rundt håndledd og i seneskjeder under graviditeten. Andre årsaker kan være medfødt, leddgikt, stoffskifteproblematikk, betennelser, diabetes, håndleddsskader, tidligere operasjoner i håndflatene med påfølgende arrvev eller gamle brudd.

Diagnosen er som regel lett å stille for en kiropraktor. Dette gjøres ved testing av håndledd samt nærliggende områder som albue, skulder og nakke. Dette fordi nerven medianus kommer fra nakke og passerer de nevnte områder før den ender i fingre. Våre kiropraktorer vil bruke spesifikke ortopediske tester for å teste median nerven der den går igjennom karpal tunnelen og derfor med sikkerhet kunne stille riktig diagnose.

Behandling av karpal tunnel syndrom

Ved karpal tunnel syndrom søker mange ofte lege. Enkelte leger velger å sette kortisonsprøyte for å lindre smertene. Denne type behandling er symptombasert og retter ikke fokus mot årsaken til problemet. I tillegg til alle bivirkningene, har problemet naturligvis ofte en tendens til å gjenoppstå. Et godt alternativ er å prøve konservativ kiropraktorbehandling. Dette fordi prognosene er svært gode på denne type behandling og mange merker raskt bedring. Behandlingen fokuserer på skånsomme teknikker på håndledd, albue, skulder og nakke som har som formål å øke plassforholdet til strukturene (muskler, sener, blodårer og nerver) gjennom tunnelen og i nervens utspring fra nakken og ned i hånden. Dermed vil ofte også presset på nerven medianus avta for deretter å forsvinne.

Det er viktig å vite at nerver er veldig delikat vev og de påvirkes veldig lett av trykk og strekk, derfor er det viktig å sørge for at nerven beveger seg godt hele veien og har god sirkulasjon. Noen pasienter har også god effekt av nervemobiliseringsøvelser, dette er noe våre kiropraktorer og fysioterapeuter kan gi for å bidra til ytterligere bedring. Kiropraktorene på Atlasklinikken har lang erfaring med karpal tunnel syndrom og liknende håndleddsplager, og vil undersøke og behandle deg skånsomt og effektiv. Tverrfaglig behandling hos fysioterapeut, osteopat, akupunktør eller massør kan i noen tilfeller være nødvendig, og vår kiropraktor vil evaluere dette etter en grundig undersøkelse.

Strålesmerter i arm
Av Step2web As 06 Jun, 2021
Smerter som stråler ned i armen og i noen tilfeller helt ut i fingrene kan ha flere forskjellige opphav. Det er veldig viktig at både håndledd, albueledd, skulderledd, muskler og ikke minst nakke blir undersøkt grundig for å lokalisere smertekilden.
Tennisalbue og golfalbue - symptomer og behandling
Av Step2web As 06 Jun, 2021
Tennisalbue og golfalbue, også kalt Epikondylitt, skyldes overbelastning av senefester i albuen. Tilstanden finnes i to forskjellige varianter hvorav den første er mest hyppig: 1. Tennisalbue – lokalisert på yttersiden, på fagspråket betegnes lateral epikondylitt. 2. Golfalbue – som er på innsiden, betegnes medial epikondylitt.